اخبار عمومی نمایش نسخه اصلی

وضعیت بازار پکیج از زبان مهندس معتمد

وضعیت بازار پکیج از زبان مهندس معتمد

780

به گزارش گروه خبر به نقل از تاسیسات نیوز، رئیس اتحادیه فروشندگان شوفاژ و تهویه مطبوع گفت: بازار با کمبود محصولات گرمایشی به خصوص پکیج، روبرو نیست و نیاز افراد از طریق تولیدات داخلی پاسخ داده می‌شود.
محمدباقر معتمد اظهار کرد: در صنایع گرمایشی از حدود ۴۰ سال پیش با وجود عمر اندک این صنعت، تکیه کشور بر تولیدات داخلی بوده و بیش از ۹۰ درصد از نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی تأمین می‌شود.
البته لازم به ذکر است که صنعت گرمایشی تنها منحصر به پکیج، بخاری و شوفاژنیست و اقلام بسیاری در این صنعت تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رئیس اتحادیه فروشندگان شوفاژو تهویه مطبوع با اشاره به تولید و صادرات دیگ‌های چدنی و فولادی، افزود: تولیدات داخلی بالاترین درجه استانداردهای بین‌المللی را از آن خود کرده‌اند و طراحی و قیمت‌گذاری آن‌ها به‌گونه‌ای است که توانسته بازارهای هدف اروپایی را از آن خود کند.
وی خاطرنشان کرد: به‌طور میانگین در سال مصرف داخلی پکیج، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه است که بیش از ۹۰ درصد آن از طریق تولید داخلی تأمین می‌شود و هر ساله بر کیفیت تولید و طراحی این محصولات افزوده می‌شود.
معتمد تصریح کرد: بخشی از نیاز فرآیند تولید پکیجهمچون پمپ، شیرآلات، مشعل و کنترلرها از طریق واردات تأمین می‌شود. با توجه به مسائل ارزی در اقتصاد ایران از ابتدای تابستان، در کنار رشد قیمت محصولات و مواد اولیه، بازار با کمبود مواد اولیه مواجه و شرایط سختی بر آن حاکم شد.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر به میزان مصرف روز بازار، محصول تولید و برای عرضه با قیمت مصوب سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در اختیار واحدهای فروش قرار می‌گیرد که فرآیند فروش تا زمان نصب، از سوی نهادهای نظارتی و کارخانه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا محصول به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان شوفاژ و تهویه مطبوع با تاکید بر این‌که نباید محصولات گرمایشی از سوی برخی افراد و مشتریان خریداری و انبار شود، گفت: اگر بازار بنا به هر دلیلی نیاز مصرف‌کننده را تأمین نکرد، افراد می‌توانند با مراجعه به اتحادیه فروشندگان شوفاژو تهویه مطبوع، پیگیر خرید و رفع نیاز خود باشند.
 
معتمد در پاسخ به این سؤال که آیا با افزایش قیمت قطعات و لوازم یدکی، شرکت‌ها می‌توانند خدمات پس از فروش خود را محدود کنند یا برخی از خدمات را از گارانتی خارج کنند، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان کالا به بهانه افزایش قیمت قطعات یدکی نباید از خدمات پس از فروش خارج شود و این در حالی است که پکیجدارای گارانتی دو ساله و تأمین قطعات ۱۰ ساله است.
وی افزود: با حمایت از تولیدکنندگان واقعی در بازار داخلی می‌توان خدمات پس از فروش مناسب را مطالبه کرد و تا به امروز مشکلی در این زمینه با شرکت‌های به نام و تولیدکننده واقعی وجود نداشته است.
 
در ماه‌های اخیر به دلیل نوسانات قیمت دلار و همچنین عدم دسترسی آسان به مواد اولیه وارداتی و قطعات مصرفی به کار رفته در تولید، عرضه پکیجو رادیاتوربا مشکل همراه بود و کار را به جایی رسانده بود که چندی پیش محمد طحان‌پور – رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی – برخلاف گفته‌های رئیس اتحادیه فروشندگان شوفاژو تهویه مطبوع، مدعی شده بود که بازار محصولات گرمایشی با کمبود پکیجروبرو است و مدت زمان خرید و نصب این محصول به حدود ۴۰ روز رسیده است.