کولر آبی یا کولر گازی

بررسی تفاوت های کولر های آبی و گازی

مقایسه ی کولرگازی با کولرهای آبی
هوا هر سال گرم تر می شود دلیل علمی اش می تواند گرم شدن زمین، صنعتی شدن شهرها یا هر چیزی باشد. مهم این است که روزهای تابستان را نمی توان بدون کولر تاب آورد. البته کولری که مایه آسایش باشد نه این که دم به دققه راهی پشت بام یا تعمیرگاهتان کند. در نتیجه با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، اکثر مردم برای خنک‌سازی محیط زندگی خود از کولر استفاده می‌کنند.اما با توجه به تنوع آب و هوایی در کشور و شرایط متفاوت جغرافیایی استان های مختلف مردم ایران با توجه به محل زندگی خود برای خنک کردن خود در فصل گرما از یک نوع کولر استفاده می‌کنند که البته سلیقه افراد نیز می تواند در این زمینه تأثیر گذار باشد.
با وجود آب و هواهای مختلف در نقاط مختلف سوالاتی اعم از برای موقعیت مکانی من کدام کولر مناسب تر است ؟آبی یا گازی؟ کولر گازی بخرم یا کولرآبی؟ کولرآبی و کولرگازی چه ویژگی هایی دارند؟ کولرگازی بهتر است یا آبی؟ و… اکنون فروشگاه اینترنتی عمویادگار در این مقاله قصد دارد. کولرگازی و کولرآبی را باهم مقایسه کند. تا در هنگام خرید کولر دچار سردرگمی نشوید.
علت نامگذاری کولرگازی و کولرآبی
هر محصولی که تولید میشود برای نامگذاری آن دلیلی وجود دارد. کولرهای گازی و کولرهای آبی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای نامگذاری آن ها عللی وجود دارد. دلیل نام‌گذاری کولر آبی این است که این دستگاه عمل خنک‌سازی را با کمک آب انجام می‌دهد اما در مقابل کولر گازی نیز به دلیل استفاده از گاز به‌منظور خنک‌سازی، به این اسم نام‌گذاری شده است.
ویژگی های کولرگازی
در سال های گذشته کولرهای گازی تنها در استان های جنوبی کشورمان مورد استفاده قرار می گرفت . اما اکنون طی سال های اخیر تقریبا در تمامی استان های کشور رایج شده است. یکی از مزایای این نوع کولر این است که رطوبت محیط را افزایش نمی دهد. و این یکی از دلایلی است که در مناطق شمالی یکی از کولرهای بسیار محبوب است. یونیت داخلی و یونیت خارجی دو بخش اصلی کولرگازی است.در واقع یونیت داخلی کولر گازی در داخل محیطی که قرار است نصب شود مانند از منزل و یا محیط کار قرار داده می شود و یونیت خارجی نیز در جایی مانند حیاط یا پشت بام نصب می شود و از طریق لوله های انتقال دهنده گاز مبرد بهم متصل هستند.
کولرگازی علاوه بر امکاناتی که دارد. درای مزایا و معایبی نبز هست. یکی از مزایای کولرهای گازی این است که در آن ورود هوای آلوده به درون منزل بسیار کم است. و این به این دلیل است که کولر هوای درون خانه را به درون می‌کشند و هوای خنک را تولید می کند. اما بجز مزیا معایبی نیز دارد که یکی از معایب کولرگازی ها مصرف زیاد برق یا همان مصرف بالای انرژی است.
انواع کولرگاز
کولرگازی ها در کل به دو نوع اسپلیت و پنجره ای از لحاظ طراحی و ظاهری و کاربردی که دارند تقسیم میشود. کولرگازی اسپلیت از نظر قیمت نسبت به پنجره ای بیشتر است. اما این اختلاف قیمت نسبت به میزان مصرف انرژی که دارد. چندان مهم نیست. زیرا برق مصرفی کولرهای پنجره‌ای ۵/۲ برابرکولرهای اسپلیت است.
ویژگی های کولرهای آبی
کولرهای گازی باتوجه به اینکه قیمت کمتری نسبت به کولرهای گازی دارد. در پشت بام اکثرخانه ها دیده میشود. در کولر آبی، فرایند خنک سازی با استفاده از تبخیر قطرات بسیار ریز آبی که با هوا آمیخته‌شده، تولید می‌شود. این نوع کولرها برای نقاطی که آب و هوایی خشک دارند، مناسب‌اند اما استفاده از آن‌ها در مناطقی که رطوبت بالایی دارند. مانند مناطق شرجی شمال و جنوب چندان مناسب نیست.کولر های آبی علاوه بر مزایایی مانند مصرف کم برق و گاهی قیمت کمتری که دارد. دارای معایبی نیز است.
یکی از معایبی که این مدل کولرها دارند این است که به دلیل اینکه این کولر ها در پشت بام قرار دارند. در معرض گرد و غبار و آلودگی قرار می گیرند. که موجب می شود آلودگی و دود و گردوغبار به درون منزل راه یابد.در نتیجه اکثر افرادی که در مقابل باد کولرهای آبی می باشند. بشتر به سردردهای موقت، گرفتگی بینی، گلودرد، عطسه و سرفه دچار می‌شوند.پوشال کولرها مملو از گردوغبار و قارچ است و ازآنجاکه رطوبت دارند و آفتاب نیز به داخلش نمی‌تابد، این عوامل با جریان هوا به داخل خانه راه می‌یابند. این موضوع به‌ویژه در شهرهای آلوده‌ای نظیر تهران که ذرات معلق در هوا بیشتر است، تشدید می شود.
مزایای کولرگازی نسبت به کولرآبی
۱-کولر گازی دارای ریموت کنترل است. و با استفاده از آن می توان دمای مورد نظر را تنظیم کرد. در حالی که کولر آبی صرفا دو دکمه حالت تند و کند دارد. و دارای ریموت کنترل نیست.
۲-از نظر مسائل بهداشتی کولر گازی بسیار بهتر از کولر آبی است.
۳-امکان هدر رفت سرمای دستگاه در کانال کولرهای آبی.
۴-کولر آبی جهت تولید سرمایش، آب و برق مصرف می کند ولی کولر گازی صرفا با برق کار می کند.
۵-ولر گازی ها دارای توان ها مختلف هستند و بسته به اینکه پس از خرید در چه فضایی با چه متراژی می خواهید از آنها استفاده کنید، حق انتخاب های زیادی دارد. در حالی که کولرهای آبی موجود در بازار فضای محدودی را خنک می کنند و توان موتور آنها در بهترین حالت چندان بالا نیست.
۶- کولر گازی های اسپلیت دارای دو حالت سرمایش و گرمایش هستند و در تمام فصل های سال مورد استفاده قرار می گیرند در صورتی که کولر آبی صرفا در تابستان قابل استفاده است.
۷- کولرهای گازی دارای سیستم های پیشرفته ای جهت تهویه هوا، کنترل از راه دور و موارد دیگر هستند ولی کولر آبی هیچ یک از این قابلیت ها را ندارد.
مزایای کولرآبی نسبت به کولرگازی
۱- مصرف برق کمتر
۲- سهولت نصب
۳- سیستم ساده تر موتور
۴- وجود کانال کولر آبی در بعضی از ساختمان های مسکونی و اداری